lørdag 18. august 2012

Skogstur med tåke.


 Havtåka har kommet oppover dalen her den siste uka, tykk våt tåke..mye tykkere enn den vi er vandt til. Jeg bestemte meg for å rusle oppover til et vann et lite stykke unna for å prøve å få tatt bilder akkurat når tåka lettet og forsvant. Det var nesten underlig å gå i den tykke tåka som var for det var ikke mange metrene en så fremfor seg :-) Jeg oppdaget fort av spindelvevene ble så utrolig fine i tåka og prøvde å få tatt bilder av dem, det var ikke enkelt med autofokus så jeg måtte prøve meg frem med manuell fokus, jeg er ikke så erfaren med det, men det ble noen bilder både med auto og manuell fokus.



Sola prøvde å komme seg gjennom den tykke tåka men den måtte bare gi opp, snodig å stå og se rett på sola...det så nesten ut som det var månen som var oppe og ikke sola :-)



Tåka og fargene på denne enga fikk det til å virke som det var langt ut i oktober, men det var faktisk bare midten av august..
Nå hadde jeg somlet såpass med å ta bilder av alt mulig annet en det vannet jeg egentlig skulle opp til så jeg merket pluttselig at tåka begynnte å lette rundt meg, da var det bare å øke tempoet og komme seg opp til toppen.
 


Jeg kom meg opp akkurat i rette tid, tåka forsvannt og sola fikk overtaket....et nydelig syn, men det hele var over på noen minutter...
Så absolutt verdt den svette gåturen oppover :-)







Når tåka trakk seg unna vannet gikk jeg videre og opp på den toppen hvor jeg bruker å sitte og se etter rovfugler som leker seg i lufta, men ingen å se i dag, har vært lite rovfugler i dette området i år, jeg har en mistanke om at de har flyttet litt lenger unna. Utsikten var uansett like fin denne dagen som den bruker å være.


9 kommentarer:

  1. Fantastisk fine tåkebilder Anne!! likte hele sulamitten faktisk, blir skikkelig trolsk stemning utav slikt vær, gjelder bare å trø over dørstokken og fange det hele, men det har jo du gjort :-)

    Det tredje siste bilde likte jeg godt i denne serien.

    På fredag røska jeg ned et kjempe edderkoppnett på verandan her, stort som fy, men tror du ikke, i løpet av natta har den lagd ett nytt, like stort og flott som det jeg herpa, helt utrolig til byggeverk om en bare tar seg tid til å studere :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Du må bli med dit engang Anne, det er kjempeflott oppå der :-)
      Vi fant et diger et i går kveld vi og...akkurat når det begynnte å bli mørkt så edderkoppen hadde kommet frem, ikke nok med at nettet var digert, men edderkoppen var skikkelig stor og feit...guttungen fikk frysninger av den :-D han er ikke så veldig begeistert for edderkopper, men må liksom bort og se lell :-)

      Slett
  2. Svar
    1. Tusen hjertelig takk Jorunn :-)
      Alltid hyggelig å høre at andre liker bildene mine.

      Slett
  3. Hallo du.
    Dette var helt utrolig flotte bilder du. Det med sola var virkelig flott.
    Her syntes jeg du har veldig utrolig heldig.
    (jeg har gått helt i tørrdokk for tiden, forresten tusen takk for kommentaren hos meg.
    Ønsker deg en fin uke kjære du.

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk Karin :-)
      Og veldig koselig å høre fra deg igjen, jeg har ikke vært så veldig aktiv jeg heller, har prioritert ferie...men det blir nok mer liv fra meg fremover. Hører flere som snakker om at de har "fototrøbbel" for tiden, de mangler liksom inspirasjon og kommer ingen vei med fotograferingen..Mulig det blir sånn i overgangen mellom sommer og høst...sommermotivene forsvinner og høstmotivene har ikke kommet enda..
      Ønsker deg uansett en flott uke :-)

      Slett
  4. Nydelige bilder. Stemning som bare det i tåkebildene :)

    Hilde/ bloghog

    SvarSlett
  5. Fantastiske bilder! Hvordan får du til så flotte spindelvev bilder? Jeg får det ikke til slik jeg ønsker det, det blir bare rart :( Har du noen gode tips? Gjerne følg min foto-side!

    SvarSlett