mandag 1. november 2010

Høsttur..

Begynner å bli temmelig seint på året for å gå i marka nå, men jeg tok allikevel en tur i går. Hadde følge av samboer og guttungen et stykke, men etter et par timer skilte vi lag, mens de gikk nedover så fortsatte jeg oppover og videre inn på markene.


Det var stort sett bare småfugler å høre og se, er tydelig at de fleste har begynnt vente på vinteren.
 Jeg fant ikke noen stier å gå på, foruten en del elgtråkk så jeg rusla bare rundt på måfå. Men hadde det litt i bakhodet at jeg ikke måtte gå for langt til høyre for da kunne det bli veeeeeldig langt å gå til jeg kom meg ned til folk :-)

Var mye myrer og tungt å gå, men det var oppholdsvær og ikke særlig kaldt, fant et lite tjern midt inni skogen som var frosset som jeg ble veldig fasinert over så det ble det en liten pause for å ta bilder.




Snodige gerier, for det var ikke frosset i det hele tatt rundt det, men på selve tjernet var det nokså tykk is, unntatt på en liten flekk der det tydeligvis kom opp vann...
Pussig hvordan man kan rusle rundt i skogen og så helt pluttselig dukker sånne ting opp, jeg aner ikke hvor det var eller om jeg klarer å finne det igjen om jeg prøver...håper det, for det var en fin plass..





Har funnet et par plasser jeg tenkte å komme meg opp til på vårparten, sånn i tillfelle det er tiur oppå der...jeg får se hvor mye snø det er.... så et par ryper i går, men hadde ikke sjanse til å få tatt opp kameraet og tatt bilder...de var borte så fort jeg tenkte tanken på å ta av sekken :-)


 Det råtne treet over her har tydeligvis hatt noen boende ei stund....Jeg tviler på at det var hakkespett for det hullet var stort ca 15 cm i diameter kanskje? så jeg tenkte ugle, men jeg er ikke sikker, blir vel en gåtur til våren.....


 Disse så vi mange av, pluss en hel del nedstangede og ødelagte småtrær, så det er tydelig at elgoksene har vært i aktivitet...bildet er av en brunstgrop laget av elg...



Tror kanskje at dette var den siste turen inn på markene for i år, dessverre, men om jeg er heldig så kan det hende snøen holder seg unna litt til og det går an å ta flere turer....Dessuten finnes det jo både ski og truger....men da er det vel heller kondisen min det blir dårligere med :-D
De som sitter i treet under her drev å erta meg på tur ned, hver fordømte gang jeg løftet kameraet for å ta bilde så fløy de et lite stykke forran meg og landet i et tre, når jeg kom så nære at jeg kunne ta bilde igjen...lettet de og fløy litt lengre frem dette drev de på med lenge  :-)  Men jeg fikk bilde, om en litt langt unna!!


Langt inne på markene var et ei stor myr, stille og fredelig var det der og jeg gikk nå rundt i mine egne tanker da "noe" fikk meg til å kaste et blikk på andre siden av myra....pluttselig la jeg merke til at det var folk der  inne blant furuene!! Svarte tenkte jeg.....er vel en jeger det der...får bare håpe han vet forskjell på vilt og meg..!! Hva det var aner jeg ikke, men en sortkledd jeger?  jeg ville heller ikke gå over myra for å se...Jeg tok opp kameraet og tok et bilde, ble aaaaltfor langt unna, men om du ser ca midt på bildet så ser det ut som det står en person i sorte klær der.............Om det var en jeger, busk eller noe anna uforklarlig vet jeg ikke......Jeg holdt meg på "min" side av myra så fikk "det" på den andre siden være i fred......


2 kommentarer:

  1. Så fin tur du hadde,og mange fine bilder ble det.Kos å gå sånn i marka og bare være til:)

    SvarSlett
  2. Du har en fin tur/fotoblogg:) Fine Dompapper, og vi får håpe snøen holder seg unna trøndelag noen uker til. Selv om det er fint på tur uannsett årstid.
    Var det bjørnen du så kanskje?

    Ha en fin fin novemberuke:)

    SvarSlett