lørdag 2. juni 2012

Ettermiddagstur.



Gårdagen var en snodig dag sånn væremessig ihvertfall, det vekslet mellom hagl, sludd, snø og striregn....med enkelte solgløtt innimellom. Heldigvis fikk sola litt overtak på ettermiddagen og med de flotte skyene som var så tok jeg en tur med kameraet.




 Denne krabaten satt og sang hissig nedi gårdsveien vår og brydde seg lite om mennesket med kamera som sto nedenfor treet :-)
 





 En annen travel fugl, med fjær i nebbet :-) uskarpt bilde, men disse småfuglene er så kjappe at jeg knappt rekker å ta bilde før de er borte.



 Snø og regnskurene gikk lenger uti fjorden..



 Da jeg trente hest i går morrest fikk jeg øye på ei elgku med temmelig nyfødte tvillingkalver innpå beitet vårt, et nydelig syn :-)
Jeg vet hvor de holder til, men av respekt for nykalva elgkyr så har jeg ingen planer om å gå dit. Går i stedet til en plass et stykke unna der jeg kan se dem på trygg avstand og de ikke føler seg truet av meg. Har ingen planer om å havne på sykehus etter å ha blitt angrepet av elg.
Jeg er ikke sikker på om den over her er den med tvillinger, men når denne forsvant så fulgte det ihvertfall en årskalv etter (rakk jeg selvfølgelig ikke å ta bilde av den)


 Det dårlige været i går ga en flott solnedgang med fine skyer og "brennende" farger.










Og så denne da, vi har både møtt og hørt denne mange ganger nå, men ikke fått bilde av den før i går kveld, vanskelig å ta bilder når man kjører hest som sagt:)
Den holder til i området og er observert på de fleste lysstolpene og andre stolper rundt her og på taket av redskapshuset vårt sent en kveld (godt mulig det er flere en bare denne forresten, ble sagt at det var mye jordugler å se i år...god tilgang på smågnagere øker vel bestanden...og det er jo kjempebra)

Så den drev og jaktet på et gammelt beite i går morrest, både jeg og gampen stirret på den elegante fuglen, så forsvant den pluttselig, vi speidet etter den på beitet til venstre for oss....og det var ingen som tenkte på å se til høyre så både gampen og jeg skvatt himmelhøyt når ugla (som satt på en trepåle like ved veien) pluttselig lettet og fløy elegant avgårde...
Skjønner godt at hesten ble redd, ikke hver dag man omtrent blir "dasket" i ansiktet av at par uglevinger...men flott opplevelse :-)
Min bedre halvdel ringte meg da han trente hest i går kveld og sa at ugla fløy mot oss så jeg tok med kameraet og ruslet ut...så ingenting, men en flokk illsinte troster holdt et skikkelig leven borti beitet så jeg tok turen ditover...og ganske riktig, ugla satt pent og pyntelig på bakken og brydde seg lite om sinte troster.
Etter en stund syns den uansett at stupende troster ble nok og fløy elegant avgårde og nedover dalen...
Bildene ble så som så, det begynnte å bli litt mørkt ute og ugler flyr fort har jeg funnet ut :-)






1 kommentar:

  1. Heisann ! Ramlet inn her via en annen blogg og her var det mange flotte bilder og historier :-) Ugler er spennende fugler men jeg har enda tilgode få få øye på den arten - kanskje fordi jeg ferdes mest i fjæra og på fjellet :-) Hærlige skyer du har fanget - dårlig vær kan også gi fine bilder :-) Takk for titten - kommer gjerne tilbake !
    Hilsen fra Nordland !

    SvarSlett